MIAMI – Betrapt! Dit zijn de eerste foto’s van de fonkelnieuwe Volvo C70 Convertible, die officieel pas in september z’n debuut op de IAA van Frankfurt zal maken. In het warme Florida zijn de Zweden momenteel druk met het maken van allerlei (reclame) opnamen van de nieuwe open Volvo, maar dat bleef niet onopgemerkt. AutoTelegraaf-lezer Bob Beem was er als de kippen bij om de met stalen klapdak uitgeruste Volvo te fotograferen. Daarom hier dus de nieuweling open en bloot! En gezegd moet worden dat designer Fedde Talsma (inderdaad, een landgenoot van ons) en constructeur Pininfarina er gezamenlijk een fraai staaltje Zweeds/Italiaans smeedwerk van hebben gemaakt. De nieuwe C70 is gebaseerd op het platform van de S40/V50, waarvan ook een aantal uiterlijke kenmerken is overgenomen. Waarschijnlijk is de wielbasis dan ook hetzelfde (2,64 meter), maar op de foto’s oogt de C70 zelfs lánger dan een S40, die 4,47 meter is. Ingenieus klapdak Zeker is dat de nieuwe C70 Convertible een ingenieus scharnierend stalen klapdak krijgt. Dat vouwt zich volledig automatisch/elektrisch achterin de kofferbak, die daartoe met een speciale achterklep is uitgerust. De klep heeft dubbele scharnierpunten, want hij moet zowel naar voren als naar achteren geopend kunnen worden. De kap van de C70 is officieel ontwikkeld door een firma met de naam ’Oasys’, maar dat is gewoon een joint venture tussen Pininfarina en de firma Webasto, dat gespecialiseerd is in allerlei vormen van schuif- en klapdaken. Een stalen klapdak geeft een cabriolet natuurlijk wel de nodige extra stijfheid in gesloten toestand, maar desondanks is ook de basisstructuur van de nieuwe C70 op een groot aantal punten verstevigd. Zodat de auto ook qua rijgedrag totaal niet onderdoet voor de S40 en V50, auto’s die inmiddels bekendstaan om hun goede weggedrag en uitermate scherpe stuurkarakter. ’Gordijnairbags’ Aardig detail is verder dat de auto als een van de eerste cabriolets ter wereld zal worden uitgerust met zogenaamde ’gordijnairbags’. Die kunnen bij dit soort auto’s niet hoog in de binnenste dakrand worden ondergebracht en zitten daarom in de bovenkant van de portieren. Bij een zijdelingse aanrijding schieten ze omhoog en bieden dan volgens Volvo dezelfde bescherming als conventionele curtainbags. Alleen de Porsche Boxster heeft dat ook al.
|
 | •De nieuwe Volvo C70 Convertible wordt momenteel in Florida voor reclamedoeleinden gefotografeerd. |  | •Links boven: Het front is grotendeels van de S40/ V50 overgenomen; de achterklep heeft dubbele scharnierpunten. |  | •Ook de achterkant, met bredere lichten dan de S40, ziet er aantrekkelijk uit. | FOTO’S: BOB BEEM |
Over de exacte motorisering van de C70 Convertible is nog niets officieels bekend, want Volvo hult zich nog volledig in stilzwijgen. Woordvoerder Huib de Vries van Volvo Nederland zegt desgevraagd: „We gaan de eerste foto’s van de nieuwe C70 Convertible pas half augustus versturen, ongeveer een maandje voordat de auto officieel in Frankfurt zal worden geïntroduceerd. Intern is natuurlijk al het nodige bekend, maar we komen daarmee nog niet naar buiten.” Logisch lijkt echter dat de auto allereerst met de ’dikkere’ motoren leverbaar wordt. Dan gaat het om de sterke vijfcilinders met 170 en 220 pk. In een later stadium volgt dan de iets zwakkere vijfcilinder (140 pk) en misschien voor het eerst ook wel een viercilinder motor. Of Volvo de trend zal volgen om open auto’s óók met dieselmotor te leveren, zal moeten worden afgewacht. Ook daarover wordt natuurlijk geen mededeling gedaan. De productie zal deze zomer beginnen in de fabriek in het Zweedse Uddevalla, een faciliteit die onder de naam ’Pininfarina Sverige AB’ gezamenlijk door Volvo (40%) en Pininfarina (60%) wordt beheerd. De auto komt pas begin 2006 in Nederland op de markt.
|